En levande transportbransch får Sverige att rulla

Lastbilar parkering

 Läget har snabbt blivit akut för många av Sveriges transportföretag. Bussbolag hotas av konkurs, sjöfarten, särskilt färjesjöfarten, går på lätten och att flyget har gigantiska problem kan inte ha undgått någon. Om hela transportsektorn brakar ihop, hur ska det då gå för Sverige på sikt?

Det är riktigt, riktigt tufft just nu, ingen tvekan om det. Bussbolag, rederier och flygbolag har på bara ett par veckor förlorat nästan alla sina kunder och därmed nästan alla sina intäkter. Och ett företag utan intäkter klarar sig i regel inte särskilt länge. Regeringen utlovar stödåtgärder, men risken är ändå stor att många företag inte klarar sig.

– Många har det otroligt kämpigt just nu, och vi kommer att se konkurser i transportsektorn, även om regeringen sätter in åtgärder, säger Tomas Arebo, rekonstruktör på Plana.

Livet efter Corona

Hur blir det då, när livet så småningom återgår till det normala? Om de företag som idag sköter samhällsservice som kollektivtrafik och andra typer av transporter inte finns om ett halvår eller år eller hur lång tid det här virusutbrottet nu varar? Då kommer givetvis behovet av transporter, och transportföretag att vara precis lika stort som innan viruset kom och vände livet upp-och-ner, men det kommer att saknas aktörer som kan möta det.

–Just nu är det kaos, men det är viktigt att komma ihåg att nu är inte alltid, livet kommer att återgå till det normala – även om vi just nu inte vet exakt när det sker, säger Tomas Arebo.

Rekonstruktion, bättre än konkurs

Det finns alltså alla skäl att rädda det som räddas kan. Och där kan en företagsrekonstruktion vara lösningen. Det innebär en möjlighet för det krisande företaget att ta en time-out för att ostört kunna fokusera på att få företaget på fötter. Genom att ta vara på företagets livskraftiga delar och låta dem leva vidare kan företaget leva vidare och så småningom bli lönsamt igen.

–Samhällsekonomiskt finns bara fördelar med att inte låta företag som i grund och botten är sunda och bärkraftiga gå i konkurs, säger Tomas Arebo.

Viktigt att börja i tid

Att rekonstruera företag så att de kan leva vidare innebär alltså stora vinster – för alla. Men många känner kanske inte till att den här möjligheten finns, eller så inleder man arbetet med att rekonstruera när det redan är för sent.

–Ofta vill man klara upp situationen på egen hand– vilket är förståeligt. Men ”kan själv”-mentaliteten kan faktiskt få motsatt effekt. En rekonstruktion har bäst förutsättningar att lyckas om man börjar i tid, säger Tomas Arebo.

 

Läs mer

Coronapanik skördat företagsoffer

Alla pratar om konkurs, ingen pratar om rekonstruktion

Denna webbplats använder cookies för inställningar och analys. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies lagras på din enhet.